![]() |
Duszpasterstwo Ludzi Pracy '90
w Legnicy |
![]() |
Franciszek przed sułtanem Historia misji chrześcijańskiej ma wiele do zawdzięczenia Franciszkowi z Asyżu. Był on pierwszym wśród założycieli zakonów, który włączył do Reguły rozdział o wyprawach do krajów zamieszkałych przez niewiernych. Nadto otwarł nową erę powszechnej ewangelizacji. Szczególny blok społeczny i religijny wśród niewiernych stanowili Saraceni. Krzyż i półksiężyc były insygniami dwóch światów sobie przeciwstawnych i wykluczających się wzajemnie. Ponad stuletni okres krucjat przyczynił się przede wszystkim do zamknięcia się w sobie tych dwóch bloków i rozjątrzenia własnych antagonizmów, a także uniemożliwił wzajemne poznanie. Gdy pojawił się Franciszek ze swym pokojowym programem, krucjaty militarne zaczęły rzeczywiście tracić popularność. Asyżanin był przekonany, że musi być inny język niż język zbrojnych starć między ludźmi, którzy wierzą w tego samego Najwyższego Boga. Aspekty moralne sakramentu chrztu1. Powtórne narodziny Bóg codziennie nas pyta
„Per aspera ad astra”, harcerzu W klasztorze franciszkanów przy ul. Rataja odbyło się kolejne, 288. spotkanie członków i sympatyków Duszpasterstwa Ludzi Pracy ’90. Gościem spotkania był ks. dr Mariusz Majewski, duszpasterz harcerski. Grekokatolicy we Wrocławiu jako spadkobiercy pamięci o męczeńskiej śmierci Henryka Pobożnego Grekokatolicy znaleźli się na ziemiach północnej i zachodniej Polski w roku 1947, to jest po wysiedleniu ich w ramach tzw. akcji Wisła z rdzennych terenów leżących na południowo-wschodnich rubieżach powojennej Polski – od Łemkowszczyzny poprzez Podkarpacie aż pod Lublin. Pozbawieni własnych biskupów, którzy zostali uwięzieni i zamęczeni w rosyjskich łagrach a także bez swoich kapłanów, którzy mieli zakaz sprawowania nabożeństw w swoim obrządku, praktycznie do roku 1957 byli całkowicie pozbawieni opieki duszpasterskiej w swojej tradycji. Po śmierci Stalina władze komunistyczne zgodziły się na otwarcie około dwudziestu tzw. placówek duszpasterskich, przeważnie przy rzymskokatolickich parafiach, które nie posiadały jednakże statusu pełnoprawnych parafii. Wspólnoty te nie mogły budować własnych świątyń ani domów parafialnych. Nie miały też pełnoprawnych proboszczów, tylko tzw. duszpasterzy. Władze komunistyczne nie zgadzały się też na powołanie biskupa greckokatolickiego. |
||
(c) 2006-2025 https://www.dlp90.pl |